DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

formy prodeje

        Úvod

Ve dvacátém století došlo k prudkému rozvoji vědy, techniky a průmyslu. S tímto dochází i k rozvoji gastronomie a hotelnictví. Rozvíjí se CR a poptávka po službách souvisejících s pohostinstvím. Úpadek gastronomie byl po II. světové válce a  ovládnutí republiky komunistickou sebrankou.  Zatímco světová gastronomie vzkvétala, československá stagnovala. Obrat nastal po roce 1989  a v současné době se můžeme setkat s vysokou úrovní služeb srovnatelnou s vyspělým světem. Podnikání v oboru gastronomie a hotelnictví je velice aktuální záležitostí pro hodně firem a jednotlivců, ve centrech CR  hotelový průmysl ovládli zejména zahraniční hotelové společnosti, které domácím hoteliérům nasadily vysokou laťku úrovně a kvality služeb. Hotely a gastronomické  provozovny jsou v současnosti sdruženy do profesionálních společenství, skupin i řetězců. Jsou navzájem propojeny, čímž se zvyšuje konkurenceschopnost na trhu. Společně plánují marketing, reklamu a podporu prodeje, čímž výrazným způsobem snižují í provozní náklady. Kvalita poskytovaných služeb v podnicích vyšší kategorie je srovnatelná se světem a česká gastronomie má dobrou.

Úroveň poskytovaných služeb na území ČR má různou úroveň, která je přímo odvislá v jaké lokalitě se provozovna nachází. V centrech cestovního ruchu jsou vyšší ceny ale také lepší nabídka i kvalita služeb. V destinacích, kde jsou hosty domorodí obyvatelé bývá úroveň služeb přizpůsobena jejich platebním možnostem.

Formy prodeje

lze gastronomií kategorizovat takto:

1. Obsluha ke stolům - klasika aplikovaná ve většině podniků v ČR.  Tato forma je již out vzhledem k vysokým počtům obsluhujícíh a mzdovým nákladům. V zahraniči se lze s touto formou setkat v luxusních restauracích, kde je toto obsažené ve vyšší ceně. 

2. Samoobsluha - hosté se obsluhují sami z nabídkových stolů. Free flow - samoobslužná restaurace, kde si hosté odebírají z pultů  pokrmy a nápoje - porce. Teplý úsek je obsluhován. Na konci linky je pokladna, kde host platí pokrmy. Používá se tác.

Bufet - table de hotel je komerční forma prodeje používaní při servisu snídaní. Fix price- pevná cena a pravidlo sněz co můžeš. Takto lze podávat obědy i večeře, přesnídávky či svačiny, což implikují hotely v přímořských destinacích.

3. Kombinace samoobsluha//obsluha - osvědčený systém, kde host si odebírá samostatně určitý chod za pevnou cenu. nejčastější formou je salát bar. Lze takto nabízet i předkrmy či deserty. Obsluhující servírují pouze ty chody, jejichž  charakter neumožňuje samooboslužnou formu - polévky, nápoje, hlavní chod.

4. Pultový prodej - KFC, Mac Donalds. Jedná se v podstatě o fast foody, které prosperují ve větších alglomeracích,dopravních tepnách, cetrech měst a turistických střediscích. Velmi vyhledávaný a oblíbený  typ občerstvení.

5. Stánkový prodej - kiosky

6. Prodej přes ulici - take away, jídlo s sebou do hygienckých obalů na jedno použití

7. Eskort - dovezení pokrmu do domu

8. Roznáškový - při hromadných akcích prodej z ruky do ruky ( sportovní utkání), jednoduchý sortiment

9. Automaty - coca cola, teplé nápoje

 

způsoby a systémy obsluhy

1. Talířový systém - americký servis. Spočívá v jednoduchosti a účelnosti. Talíře jsou připraveny v kuchyni nebo ve výdejně jídel. Obsluhující servíruje hostovi pokrm z pravé strany.

Výhody systému: Úspora času při servisu a vyšší výkonnost personálu.

Nevýhody:   Klasický talířový systém vůbec nezohledňuje takzvaná individuální práva hosta

Inovace: Starý systém prošel dlouhým vývojovým stadiem. Našel své efektivní uplatnění. Snaha zvýšení úrovně kultury stolování cestou středního a tenkostěnného porcelánu se v obecné rovině nevyplácela. Strojové mytí přinášelo velké ztráty, nové technologie v kuchyni, banketní systémy spojené s regenerací pokrmů požadovaly silnostěnný porcelán s dobrými termickými vlastnostmi. Talířový systém s talíři větších rozměrů i tvarů zakrytých esteticky, ekonomicky i nákladně ztvárněnými kloši nebo zvony,  našel své opětné široké uplatnění. Vyšší nároky na hygienu při přepravě pokrmu z kuchyně ke stolu, zachování co nejvyšší teploty pokrmu při podání a pozornost kuchařů při úpravě pokrmu na talíři zohledňují individuální  požadavky zákazníka i provozovatele na kulturu moderního stolování. Starý talířový systém podstoupil přehodnocení, přeměnil se v systém obsluhy budoucnosti. Původně jednoduchý systém nyní splňuje nároky „vysoké“ gastronomie.

 2. Zakládací systém - německý servis

Porcelánové, stříbrné mísy, rendlíky či plata z nerezavějícího kovu jsou s připravenými pokrmy zakládány na stůl před zákazníka. Jsou doplněny zakládacím příborem a studeným nebo zahřátým talířem. Host si překládá pokrm na talíř sám v libovolném množství.

Výhody: Úspora obsluhujícího personálu; host není „obtěžován“ obsluhou

Nevýhody: Systémem obsluhy jsou značné nároky na plochu stolu. Dříve se i zakládal ohřívač k uchování pokrmů. Ne každému to bylo příjemné. Teplota jídla byla v každém případě ohrožena. Systém byl nákladný na pořízení mís pro jednotlivé porce, dvouporce a další velikosti.

Důsledky: Celková nevýhodnost tohoto tak zvaného „německého“ systému doznala své odchylky. U teplých jídel obsluhující z levé strany nabízel a host si dle svého rozhodnutí jídlo vybíral. Omáčky byly servírovány z omáčníku. Vznikl „nachservis“ jako možnost přídavku. Později systém u servisu teplých jídel vymizel a byl zachován u podávání studených jídel – obložených mís připravovaných pro jednu nebo více osob.

 

 

3.Francouzský servis a fr. systém

Byl to obecně běžný způsob servisu, který započal cestu užití překládacích příborů. Jak u obsluhy jednotlivě obsluhovaných hostů, tak i banketů je zachován princip servisu z levé strany a pokrm překládá obsluhující.Talíře jsou založeny krátce před podáváním, nebo jsou přinášeny současně s pokrmy na mísách. Příkrmy jsou společně nebo odděleně upravovány na mísy dle potřeby organizace servisu.

Výhody: Domnělou výhodu je, že velikost porce se servíruje podle přání a nezůstávají zbytky na talíři. Pokrm na míse je netknutý. Stará odborná literatura tento stav považuje za výhodu. V současné době je taková výhoda nepřijatelná.

Nevýhody: Složitost obsluhy, různorodost příloh je při servisu časovou zátěží, servis se zpomaluje a jídlo vychládá. Nároky na manuální zručnost obsluhujícího personálu limitují využití servisu na mimořádné slavnostní příležitosti.

Francouzský systém je vrcholná forma obsluhy spočívající v úzké specializaci jednotlivých členů týmu korunovaná dokonalou týmovou prací s vysokou mírou potřeby interní komunikace. Jedná se však pouze o hudbu minulosti, protože každý podnik pečlivě hlídá provozní náklady a nelze sestavit početný pracovní tým, aniž by to ohrozilo rentabilitu provozu. Dalším aspektem je konkurence a její cenová politika. Proto je klasický francouszký systém pouze vzpomínka na minulost. Nicméně zůstaly zachovány francouzské názvy funkcí pracovníků v obsluze a proto se v gastronomicky vyspělých zemích často setkáváme s tímto označením ( chef de rang, sommeliér, maitre de hotel)

 

 

Anglický servis - gueridon servis

Byl považován za nejvznešenější formu obsluhy a jako takový byl běžný ve všech hotelech a restauracích vyšší kategorie. Jídla jsou každému individuálnímu hostovi předkládána z malého servírovacího stolku z mísy na talíř. Mísy jsou pokládány na ohřívač – réchaud. Při překládání jsou jídla upravována obsluhujícím, nebo ve výjimečných případech kuchařem přímo na talíř podle přání hosta Talíře jsou samozřejmě předehřáté stejně jako mísy s teplými pokrmy. Servírovací stolky byly nazývány gueridon nebo také „němý služebník“.

 

Výhody:  Individuální požadavky hosta na obsluhu jsou plně respektovány. Servírovací stolek je umístěn tak, aby obsluhující pracoval čelem k hostovi, host má možnost přihlížet nebo obdivovat zručnost obsluhujícího nebo kuchaře při předkládání, flambování nebo trašínrování.Nemá být tranšírování ?? Tento systém je vhodný i pro částečnou přípravu pokrmů u stolu.

Nevýhody: žádné, odhlédneme-li od potřeby kvalifikovaného personálu a dostatku času. V současné době je systém náročný na prostor pro servírovací stolek u stolu hosta, náklady na pořízení apod. V důsledku toho některé podniky stabilní servírovací stolky nahrazují stolky skládacími přenosnými nebo stolky mobilními na kolečkách.  

Pravidla:  Představuje práci obsluhujícího před hostem na keridonu či vozíku. Celý systém anglického servisu může být  kombinován pojízdným bufetem se studenými předkrmy, u stolu připravovanými saláty, výběrem sýrů nebo moučníků.

 

Zdroj : www.gastroucitel.cz

ing. Zimáková : foo¨d and beverage management

Bohumil Hanuš : skripta